Elämän Mittainen Matka

Suositus syödä pähkinöitä

on 19.10.2015

ps_pahkinatKerroin tänään punnituksessa, että minun on vaikea saada kalorimäärä täyteen päivän aikana. Valmentajani neuvoi minua syömään vähän pähkinöitä päivän aikana. Niistä saa hyviä rasvoja ja ovat muutenkin terveellisiä.

Marssin Itäkeskuksen Punnitse & Säästä -kauppaan ja kyselin pähkinöiden ravintoarvoista. Täytyy myöntää, etten koskaan ole liiemmin syönyt pähkinöitä. Myyjä ei niistä hirveästi tiennyt, koska sanoi niiden sisältävän noin 250-350 kcal/100g. Eikä ottanut myöskään huomioon kysymystäni vähäkalorisimmasta pähkinästä. Ohitti sen vain toteamalla, ettei niitä kannata miettiä! Kerroin, että minun tulee miettiä, koska olen sellaisessa painonpudotusohjelmassa, että niitä lasketaan. Pyöritteli silmiään!

No, siinä sitten itse pyöriskelin ja päädyin seuraaviin tuotteisiin:

Saksanpähkinä: Runsaasti omega-3-rasvahappoja, kuituja ja polyfenoli-antioksidantteja. Parantaa yöunta ja serotoniinin muodostumista.
Rasvaa: 62 gkanapekonisalaatti_saksanpahkinat
Proteiinia: 14,3 g
Hiilihydraatteja: 13,1 g
Energiaa: 660 kcal

Cashew: Runsaasti rautaa, magnesiumia, sinkkiä ja foolihappoa.
Rasvaa: 46,5 g
Proteiinia: 15,3 g
Hiilihydraatteja: 26,5 g
Energiaa: 580 kcal

Parapähkinä: Sisältää erittäin runsaasti seleeniä ja ravintokuituja mutta eri pähkinöistä kaikkein vähiten hiilihydraatteja.
Rasvaa: 66 g
Proteiinia: 14,3 g
Hiilihydraatteja: 3,8 g
Energiaa: 657 kcal

Pinjansiemen: Sisältää mm. kalsiumia (16 mg), magnesiumia (251 mg), sinkkiä (6,4 mg), rautaa (5,5 mg), E-, C-, A- ja K-vitamiineja.
Rasvaa: 68.0 g
Proteiinia: 14.0 g
Hiilihydraatteja: 13.0 g
– joista kuituja: 4.0 g
Energiaa: 673 kcal

Lisää pähkinöistä löydät mm. Pähkinäkoulusta »

Kotona lisäsin 10g saksanpähkinää eilisen kana-pekonisalaatin jämiin. Salaatista tulee 209 kcal, koska söin 1½ annosta ja pähkinöistä 65 kcal. Näinollen päivälliseni oli 274 kcal. Eiköhän kalorit tänään täyty 😉


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

7 + 3 =